Pedagogiska mål Fafner

Förskolans mål

 

Den 1/7 2011 börjar den nya reviderade läroplanen för förskolan, Lpfö 98, att gälla och omfattar naturligtvis även Mini och Småbarnsskolan.

När man läser Lpfö 98 är det tydligt att man nu lyft fram förskollärarnas ansvar och förskolans roll som undervisande förskola, på det viset har vi arbetat sedan 1995.

Undervisande i den meningen att förskolebarn ska ges möjlighet till lärande i många olika situationer.

Alla barn ska få erfara den tillfredställelse det ger att göra framsteg, övervinna svårigheter och att uppleva att vara en tillgång i gruppen.

På förskolan ska vi ge barnen möjlighet att utveckla sin förmåga att iaktta och reflektera. Barnen ska också få möjlighet att fördjupa sig i olika frågor för att söka svar och lösningar.

Hos oss på Småbarnsskolan arbetar vi strukturerat och målmedvetet med olika ämnesområden varje dag.

Barnen ges tillfälle att utforska språket genom sagor, rim och ramsor.

Vi återberättar mycket och tränar på att framträda inför grupp. Vi låter även barnen laborera och fundera kring matematik och naturkunskap.

Vi tycker också att de skapande ämnena och gymnastik är viktiga och väver därför in dem på både förmiddagar och eftermiddagar.

Lärande är så mycket mer än att kunna prestera akademiska fakta. För ett litet barn är lärprocessen det kanske allra viktigaste, att få pröva, testa, fundera och pröva igen.

Barn ska lära sig både i vardagen i de vardagliga sysslorna och i planerade aktiviteter.

I den nya reviderade läroplanen kan man läsa att förskolan ska bedriva verksamhet som aktivt arbetar med normer och värden, utveckling och lärande, barns inflytande och främjar samverkan med förskoleklassen och fritidshemmet.

Normer och värden

Förskolan ska aktivt och medvetet påverka och stimulera barnen att utveckla förståelse för vårt samhälles gemensamma demokratiska värderingar och efterhand omfatta dem.

Utveckling och lärande

Verksamheten ska främja leken, kreativiteten och det lustfyllda lärandet samt ta tillvara och stärka barnets intresse för att lära och erövra nya erfarenheter, kunskaper och färdigheter.

Barns inflytande

I förskolan läggs grunden för att barnen ska förstå vad demokrati är. Barnens sociala utveckling förutsätter att de alltefter förmåga får ta ansvar för sina handlingar och för miljön i förskolan.

Förskola och hem

Förskolan ska komplettera hemmet genom att skapa bästa möjliga förutsättningar för att varje barn ska kunna utvecklas rikt och mångsidigt. Förskolan ska vara ett stöd för familjerna i deras ansvar för barnens fostran, utveckling och växande.

Samverkan med förskoleklassen

Förskolan ska sträva efter ett förtroendefullt samarbete med förskoleklassen, skolan och fritidshemmet för at stödja barnens allsidiga utveckling och lärande i ett långsiktigt perspektiv.

 

I den reviderade läroplanen finns numera tydliga riktlinjer för vad som är förskollärarens, arbetslagets och förskolans ansvar.

Vi på Småbarnsskolan har sedan 1995 arbetat på ett välplanerat och strukturerat sätt som i det mesta överensstämmer med de reviderade nationella målen.

Om du vill veta mer om vad som står i Lpfö 98 så klicka här